Malmö stads satsning på ridsporten fortsätter. I juni klubbade kommunstyrelsen ett objektsgodkännande gällande en ny ridanläggning i Husie där Malmö civila ryttarförening kommer att ha sin verksamhet.

Satsningen omfattar ett stall för 48 hästar, cafeteria, verkstad och förråd samt förenings- och administrationsbyggnader. Det kommer även att anläggas hagar och en inomhusridbana.

Byggstart beräknas kunna ske hösten 2018 och ridanläggningen förväntas stå klar i november 2019.

Kommunen arbetar långsiktigt med att göra Malmös fritids- och idrottsliv mer jämställt och den målmedvetna satsningen på ridsporten är en del av det. De senaste åren har det satsats över 80 miljoner kronor på sporten, som utövas främst av tjejer och kvinnor. Det gör det till en av landets största ridsportsatsningar.

– Äntligen är allt klart för en ny ridanläggning i östra Malmö, till mångas glädje. Jag är stolt över att Malmö gjort en av Sveriges största satsningar på ridsport och att vi är en av de kommuner som satsar mest pengar per invånare på fritidslivet, säger Frida Trollmyr (S), kommunalråd med ansvar för kultur, fritid och folkhälsa.