Resultatet i årets kommunval blev visserligen en tillbakagång för Socialdemokraterna. Samtidigt fick partier det högsta antalet röster sedan 1994.

Hur var valrörelsen? Hjärter Ess bad fyra valarbetare berätta om sina upplevelser.

Socialdemokraterna fick stort genomslag i medierna för sina förslag i Malmös valrörelse. Sammanlagt publicerades 198 artiklar och inslag om förslagen för skola, äldre, bostäder, trygghet och mycket mer. Fast för en valarbetare finns det inget sätt att nå ut som är bättre än det direkta mötet med väljare.

Vilken var din personliga höjdpunkt under valrörelsen?

– Favoriten var vår dörrknackning på Rosengård. Vissa vi träffade var osäkra på hur man röstar. Där handlade det mest om att ge information och se hur glada de blev när de förstod hur det går till. Där kände jag att vi gjorde stor nytta, säger Shler Brad.

– Dörrknackningar är alltid roliga. Det blir alltid överraskningar kring vilka ämnena som dyker upp. Jag hade ett riktigt långt samtal med två kvinnor i Oxie som jag minns särskilt väl där jag kände att vi fick fin kontakt. Samma känsla var det under en dörrknackning på Kroksbäck, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.

– För mig var det när vi var på Östra Grevies folkhögskolefilial på Persborgs torg, med nyanlända på SFI-utbildning. Det kändes väldigt demokratiska motiverat. Det var en fin känsla att bidra till att grupper som annars inte skulle går att rösta, verkligen röstade, säger Anders Rubin.

– Jag minns särskilt partiets gårdsfest i Nydala. Katrin och Henrik Fritzon var på plats. Vi delade ut rosor och grillade. Det var mycket folk på plats, säger Arwin Sohrabi.

Alla fyra vittnar om ett hårdnande diskussionsklimat på nätet. Något som faktiskt inte märktes i de fysiska mötena under valrörelsen.

– Det blir mycket lättare att få till en diskussion i mötet öga mot öga. Det blir inte som i sociala medier, att man levererar sin attack och sedan lämnar forumet, säger Arwin Sohrabi.

– På telefon var det också annorlunda. Folk som inte var intresserade av oss kunde vara raka med det utan att vara otrevliga. De sa helt enkelt ”tack för samtalet men jag är inte intresserad” och lade på, säger Shler Brad.

En eftervalsanalys inom partiet pågår. Redan nu känner intervjupersonerna vilka förslag som landade bra hos väljarna.

– Det var mindre prat om trygghet än jag trodde att det skulle vara. Istället var det mycket om hur vi ska klara att bygga ut staden på ett bra sätt och i den takt som krävs. Det var mycket mer oroligt precis i början av mandatperioden, särskilt i samband med flyktingmottagandet 2015. Då var osäkerheten mycket större. Nu ser alla byggkranar i sin del av staden och att det går bra för Malmö, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.

– Vår linje att utbyggnad av välfärden går före skattesänkningar gick hem hos alla. Valet mellan dessa förstod många. Det handlade inte om någon bild av ett paradis som vi skulle ha byggt upp, utan om det vägval vi har framför oss, säger Anders Rubin.

– Skolorna i Malmö väckte intresse bland unga. Mycket handlade om att vi vill anställa fler lärare. Det togs emot med viss skepsis – ”det har ni sagt förr” – men de tyckte att vi hade en bra linje, säger Shler Brad.

– Folk uppskattade våra trygghetsinsatser. Polishögskola, vapenlag, kameror. De förstod också att borgarna hade haft gott om tid på sig vid sin tid i regering, men inte gjort något, säger Arwin Sohrabi.

Anders Rubin, som deltagit i varje valkampanj sedan 1982, upplevde att årets insatser stod ut.

– I årets valrörelse gjorde vi allt mycket bättre och mycket mer än tidigare. Det var en väloljad valmaskin inom partiet i år. Tidigare har det känts om att arbetet vid tillfällen är dött. Nu hände det något hela tiden, med mer precisa analyser som föregick aktiviteter.

Alla fyra vittnar om stor uppslutning vid samtliga aktiviteter de deltog i.

Valresultatet då? Socialdemokraterna är fortfarande med sina 31 procent Malmös största parti med bred marginal. Trots att partiet fick flest röster i kommunvalet sedan 1994 så innebär resultatet ett tapp på 1,8 procentenheter sedan förra valet. Det var ändå en bra bit över de prognoser som gjordes inför valet.

– Den förra mandatperioden var den tyngsta jag upplevt på väldigt länge. Vi har hanterat kriser med stark befolkningstillväxt och att bostadsbyggandet länge inte tog fart. De områden som redan haft det tufft har burit mycket av landets flyktingmottagande. Vi har kämpat för att få tillbaka förtroendet därifrån. Vi gör allt för att bryta segregation i bostäder och skola. Jag känner att vi kommit tillbaka starkt i tilltron från Malmöborna. Nu är det annat fokus på välfärd. Valresultatet översteg klart vad jag under vissa stunder den här mandatperioden trodde var möjligt, säger Katrin Stjernfeldt Jammeh.

– Det pågår en normalisering i Malmö. Vi blir mer som landet i övrigt. Skillnaden mellan hur stor andel som röstar på S i riksdagsvalet och kommunvalet minskar. Valdeltagandet ökade mer här än nationellt och närmar sig snittet, säger Anders Rubin.

Valdeltagandet i Malmö ökade med 3,4 procent till 78,6 procent.

– Det gjorde mig jätteglad. Själva valresultatet för vår del hade kunnat vara bättre, säger Shler Brad.

FAKTA – VALARBETARNA

Shler Brad
Förening: SSU
Valarbetarsätt: skolbesök, gårdsfester, dörrknackning, Malmedalen, valstugan och ringstugan för att få förstagångsväljare att rösta.

Arwin Sohrabi
Förening: Fosie
Valarbetarsätt: torgmöten, dörrknackningar, valstugor och digital kampanj för regionen.

Katrin Stjernfeldt Jammeh
Förening: Oxie
Valarbetarsätt: valstugor, dörrknackningar, debatter, flygbladsutdelning och gårdsfester.

Anders Rubin
Förening: Husie
Valarbetarsätt: mycket i valstugor, dörrknackning, utdelningar, öppna möten och debatter.