Folkbildare i själ och hjärta? Då är du rätt person för att gå det nya folkbildningsprogrammet som genomförs under hösten 2020 och våren 2021. Självklart i samarbete med ABF Malmö.

Folkbildning är själen i vår rörelse. Den behövs för att vi ska växa som människor och kunna kämpa bättre för det samhälle vi vill ha. För att vi ska vara fler som kan ta rollen som folkbildare kommer vi att genomföra ett lokalt folkbildningsprogram. Under hösten görs genomgångar av folkbildningspedagogik, metoder och digitala hjälpmedel, samt ledarskap för studiecirklar och utbildningar. Till det stärker vi oss i samtal om klass och samhällsutveckling. Till våren praktiserar vi dessa skickligheter i ABFs regi efter eget framarbetat upplägg.

Efter att ha gått programmet kommer du att vara godkänd studieledare hos ABF, ingå i handledarlaget för Socialdemokraterna i Malmö och vara allmänt skicklig på att samtala om samhällsutveckling.

Du behöver inte tidigare erfarenhet från att ha hållit i studiecirklar men du behöver vara intresserad av samhällsutveckling, älska folkbildning och inte rädd att ta samtal av obekväm karaktär. Du ska vara redo att avsätta ca 40 timmar under hösten, fördelat främst på kvällar och helger, samt ca 20 timmar under våren.

Antalet platser är begränsade och vår ambition är att skapa en grupp med så breda erfarenheter som möjligt, därför vill vi gärna veta lite om dig och varför du vill gå det här programmet. Din intresseanmälan skickar du till bjorn.gudmundsson@malmo.sap.se senast den 9 augusti. För mer information får du gärna kontakta Björn Gudmundsson på 040- 631 22 36.