Pressekreterare sökes

Vill du vara med och forma framtidens Malmö?
Socialdemokraterna i Malmö söker dig drivna pressekreterare som vill vikariera för oss på heltid vårterminen 2023.

I Malmö har vi Socialdemokrater, tillsammans med Miljöpartiet och Liberalerna, fått förtroendet att leda Malmös utveckling. På kommunalrådsavdelningen arbetar den centrala kommunledningen med dess socialdemokratiska kommunalråd och en stab av politiska sekreterare. Nu söker vi en skicklig pressekreterare som vill testa vår arbetsplats ett halvår.

Vi söker dig som gillar högt tempo, hårt arbete och som trivs i hetluften. Du har en förmåga att agera snabbt och klara korta deadlines. Du orkar tänka strategiskt, vågar tänka nytt och har förmåga hålla många bollar i luften samtidigt. Du kommer att ansvara för att samordna och utveckla och genomföra både proaktivt och reaktivt pressarbete samt bidra med analys, strategi och aktiv profilering i den mediala debatten samt i andra relevanta kanaler.

Din titel blir politisk sekreterare och du kommer att fungera som pressekreterare i ett team tillsammans med övriga politiska sekreterare under ledning av en stabschef.

Kvalifikationer

Allmänt
Mycket god förmåga att uttrycka dig i skrift och behärskar alltifrån raka pressmeddelanden till debattartiklar, krönikor och andra texter som ligger till grund för medial närvaro.

Förmåga att hitta essensen i ett komplext budskap och tillgängliggöra det för olika målgrupper. Förmåga att se vad som är en nyhet och hur denna kan paketeras och säljas in för största möjliga genomslag utifrån målgrupp och kanal.

Du är driven, målinriktad och kreativ och får saker att hända. Trivs i en miljö som präglas av öppenhet, gemenskap och ständig förändring. Lätt för att samarbeta med andra, bidrar till ett gott arbetsklimat och är serviceorienterad. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Relevant utbildning eller erfarenhet inom journalistik, kommunikation och kommunikationsstrategi, gärna med inriktning på samhällskommunikation. Erfarenhet av arbete inom ideell sektor är värdefullt. Att dela Socialdemokraternas värderingar är ett krav.

Erfarenhet av att ha jobbat i en redaktion ses som en fördel.

Erfarenhet av att ha jobbat handfast med marknadsföring via sociala medier så som Facebook och Instagram är positivt.

Kunskaper i programvaror som är standard för grafisk produktion ses också som positivt. Främst Abobe-program som Photoshop, InDesign och Illustrator.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Visstidsanställning från 1/1 2023 till den 31/7. Du har rätt att ta tjänstledigt för denna typ av förtroendetjänster.

Yrkeskategori: Politisk sekreterare

Omfattning: Heltid (oreglerad). Kvälls- och helgarbete förekommer.

Lön: Individuell lönesättning tillämpas med ett övre tak

För ytterligare information: Luciano Astudillo, stabschef, 073-442 83 71

Skicka din ansökan till: luciano.astudillo@malmo.se senast 30 november