Malmös skolresa – röster om en skola för alla

I den här antologin har vi, Socialdemokraterna i Malmö samlat lärare, elever, politiker på nationell och kommunal nivå, tjänstepersoner och forskare för att låta dem ge sin bild av nuläget och de senaste tio årens utveckling i Malmös kommunala grundskolor.

Vi är övertygade att vi gjort mycket rätt i Malmö. Det är med stolthet vi kan säga att vi ser en mångårig positiv resultatutveckling, där det i flera fall är skolorna med de svåraste förutsättningarna som tagit stora kliv. Samtidigt är det få kommuner som erfarit de negativa konsekvenserna av 1990-talets skolmarknadsreformer lika påtagligt som Malmö. De spänningar som har sin grund i de besluten löper som en röd tråd genom antologin.

Vår förhoppning är att dessa texter tillsammans lyckas fånga åtminstone en del av allt det fantastiska, jobbiga, inspirerande och utmanande som händer varje dag i en av våra absolut viktigaste samhällsinstitutioner. Vi hoppas också att de ska väcka viljan till förändring. Därför avslutar vi antologin med att blicka framåt och berätta vilka förändringar Socialdemokraterna i Malmö menar krävs för att svensk skola återigen ska bli en plats där elever med olika bakgrund får mötas, lära och utvecklas tillsammans.

Antologin finns i tryckt format, kontakta arbetarkommunens expedition om du är intressera eller ladda ner den digitalt nedan.