Mellan den 3 och den 20 juni har du möjlighet att rösta i valet om vilka som ska företräda oss på partikongressen! Malmö ska utse åtta ombud som ingår i partidistriktets kongressdelegation på sammanlagt 34 ombud. De kommer att delta på Socialdemokraterna sin 41:e ordinarie partikongress 3 -7 november i Göteborg.

Alla betalande medlemmar har rösträtt i detta direktval! Vi har 40 kandidater och du kan enbart välja 8 av dessa, varken färre eller fler. Valet pågår 3 – 20 juni och genomförs digitalt genom verktyget EasyVote. Det innebär att du kan rösta enkelt och säkert hemifrån genom att legitimera dig med BankID. Om du inte har BankID eller behöver tekniskt stöd för att rösta elektroniskt ska du istället delta på ett utav våra fyra valmöten. De listas nedan.

Så här röstar du digitalt via EasyVote:

• Logga in med BankID med ditt personnummer (eller mobilt BankId om du använder den). BankId kommer inte att öppnas automatiskt utan du måste öppna den själv och identifiera dig hos Socialdemokraterna.
  • När du loggat in så kommer du till en sida där det val som du är röstberättigad i finns under fliken ”Val att rösta i”.
  • Tryck på knappen ”Rösta” i ombudsval 2021.
  • Då kommer du vidare till den elektroniska valsedeln där Malmös samtliga kandidater finns.
  • Genom att klicka på ”visa kandidatprofil” under respektive kandidats namn kan du ta del av kandidatpresentationen inne i Easyvote om du vill veta mer om kandidaterna. Kandidaterna presenteras även i vår medlemstidning ”Hjärter Ess”.
  • Klicka sedan i rutorna i den elektroniska valsedeln för de kandidater du vill rösta på.
  • När rätt antal kandidater, 8 personer, är valda klickar du på knappen ”Rösta”. Det finns även möjlighet att rösta blankt.
  • Då kommer en liten ruta upp som frågar om du är säker på att du vill lägga din röst i urnan. När du klickar på ”Lägg röst” så är omröstningen klar. Glöm inte det här sista steget!

Så här röstar du på ett valmöte

Vi arrangerar tre valmöten på partiexpeditionen på Malmö Folkets hus, våning 6, som finns på adressen: Olof Palmes plats 1. Kom till partiexpeditionen vid ett av dessa tillfällen och du kommer att få hjälp av två valförrättare med att lämna in din röst.

Valmöte 1: Måndag den 14 juni 16:00-18:00

Valmöte 2: Tisdag den 15 juni 09:00-12:00

Valmöte 3: Onsdag den 16 juni 13:00-15:00

Vi arrangerar även ett digitalt valmöte, via Zoom. Logga in via möteslänken och valförrättarna

hjälper dig rösta i ett eget breakout-room.

Valmöte 4: Torsdag den 17 juni 09:00- 12:00

Möteslänk: https://socialdemokraterna.zoom.us/j/83597678720

Mötes ID: 835 9767 8720

Den 6 juli kommer valresultatet att meddelas.