Staden och facket tar kampen mot arbetslivsbrotten

Malmö stad och Byggnads inleder samarbete för att komma åt arbetslivsbrottsligheten. En insatsgrupp mot arbetslivskriminalitet i kommunala upphandlingar har inrättats. För Socialdemokraterna i Malmö
betyder det att ett vallöfte infriats.

Miljönämndens ordförande Sofia Hedén och Byggnads ordförande Jonas Sjöberg är nöjda med samarbetet.

– Arbetslivskriminalitet är ett enormt problem i hela landet. I Malmö krokar vi arm med facket och går före med att bekämpa oseriösa arbetsgivare, säger Sofia Hedén.

– Det handlar om fusk som kostar samhället miljarder varje år, individer som inte får lön för sitt arbete, och i många fall sämre arbetsmiljö som orsakar olyckor. Förhoppningsvis följer fler Malmös exempel och växlar upp arbetet mot fusket, säger Jonas Sjöberg.

Förra året dog fler på sina arbetsplatser än i skjutningar. Med 65 dödsfall på svenska arbetsplatser blev 2023 det dödligaste året på över ett decennium. Malmö stad upphandlar tjänster för 10 miljarder årligen, huvudsakligen inom bygg- och städbranschen.

Socialdemokraterna i Malmö krokar nu arm med fackförbundet Byggnads för att stoppa arbetslivskriminaliteten och säkerställa att inte en enda skattekrona går till kriminellas fickor.

I december tog kommunfullmäktige beslut om att ge kommunstyrelsen i uppdrag att inrätta en uppföljningsfunktion med fokus på de leverantörer som staden upphandlar. Det innebär att staden kommer att följa upp de upphandlingar som görs för att kontrollera att de höga krav som ställs också följs av de upphandlade aktörerna. Ingen som utför uppdrag för Malmö stad ska kunna tumma på arbetarnas trygghet på arbetsplatsen.

Byggnads och Socialdemokraterna i Malmö har tagit ett stort steg i arbetet med att stävja och motverka arbetslivskriminaliteten. Det hade inte varit möjligt utan en stark facklig-politisk samverkan.
Ska vi en gång för alla lyckas med arbetet mot kriminalitet och välfärdsfusk behöver vi arbeta tillsammans.